Middelfart mei 2005-05-10, door Mark, Maarten en Gardo.

Na jaren van dromen en fantaseren, hadden we enkele maanden geleden de knoop doorgehakt om in mei een paar dagen naar Denemarken te gaan, en eindelijk was het nu zo ver. We gaan 5 dagen vissen in Denemarken met de Hemelvaart.

Er is wel véél gemaild, geSMS en bellen aan vooraf gegaan (2vissers wonen in Venray en één in Breda), maar het is ons toch gelukt om alles op tijd te regelen, en natuurlijk de spullen bij elkaar te krijgen. Nog enkele keren naar Moritz in Duitsland en Janssen in België gereden om op alles voorbereid te zijn. Ook hadden we voldoende ( lees; tevéél ) aas meegenomen van Profish uit Zegge, maar dat was achteraf niet nodig. We hebben er nog wel een Duitser en een paar Belgen gelukkig mee gemaakt, maar daarvoor hadden we het niet meegenomen.
In Denemarken zijn we er achter gekomen dat Mei niet de geschikte tijd is voor levend aas.

Op maandagavond 2 mei zijn we dan vertrokken. De hele nacht doorgereden en dinsdagmorgen om 06.00 uur aangekomen in Middelfart. Van een bekende hadden we op de Visma een adresje gekregen om een huisje te huren. Toen we aankwamen konden we er meteen in, want in Denemarken hoef je dus niets af te sluiten, en het huisje was dan ook gewoon open. Meteen maar de spullen uitladen, de boot in het water laten ( de eigenaar had een eigen haventje en een trailerhelling ), en de visspullen klaar gemaakt. Eerst nog even wat eten, maar tot onze schrik kwam er tijdens het eten een dikke mist op zetten. Besloten is er toen om even een uurtje te slapen, want we waren alledrie moe van de nachtelijke heenreis. Toen we rond het middaguur weer opstonden was de mist vertrokken, en konden we dus eindelijk uitvaren om voor de eerste keer een visje proberen te vangen. We zijn begonnen op de "Hollandse" manier,in de Snaevringen, met de boot voor anker en met zagers. Er is wel een visje gevangen, maar niet veel en vaak te klein. Na het eten zijn we naar Strib gevaren om daar voor het strandje voor anker te gaan. Ook daar niet veel en te klein. Al met al hadden we de eerste dag een vis of 15 om mee te nemen. Met name Gul en ook 3 Scharretjes en 1 wijtinkje. Toen het donker werd zijn we teruggevaren, vis schoongemaakt, een biertje en naar bed.

Woensdagmorgen zijn we eerst naar een scharrenplek gevaren die we hadden verkregen via Vraag en Aanbod van deze site, op de kop van het eilandje Faero Kalv . hier hebben we enkele keren voorbij gedrift, maar daar was de vangst zelfs gering te noemen. Alleen een paar gulletjes.
Na overleg zijn we eerst even een kopje soep gaan eten, en naar Middelfart gegaan, om nog wat boodschappen te gaan doen in de haven. We wilden ook nog even naar de viswinkel in de haven, maar deze was al gesloten. Na een bezoekje aan de Mc Donalds zijn we doorgereden naar Strib om het ditmaal op het strand te proberen, in de hoop dat de platvis dichter bij het strand zou zitten. ( een ervaring van een jaar of 10 terug ). We hebben daar wel een aantal gulletjes gevangen, en véél zeesterren, en Maarten ving nog een scharretje. Toen het weer donker was zijn we, nadat we een Duitser blij gemaakt hadden met het restant zagers, terug gereden naar ons huisje om de paar visjes schoon te maken, en na het "verplichte" biertje weer naar bed gegaan.

Donderdag morgen zijn we vroeg opgestaan, maar het regende, dus zijn we een uurtje terug gegaan naar bed. Gelukkig was de regen weg en konden we na het ontbijt weer het water op richting Snaevringen tegenover Galsklint camping. Besloten was er om het nu eens anders aan te pakken. Met de verrekijker hebben we eens afgekeken hoe de andere vissers "het"deden, en wat ons opviel was dat er niemand met aas viste, maar allemaal met een pilker of met twisters. Van de oude vangstberichten wisten we dat het rood moest zijn, dus hebben we dat ook geprobeerd, en niet zonder succes. Binnen een uurtje of drie lagen er zo'n 30 gullen in de koelbox, Mark had er 1 haring gevangen, en Gardo zelfs een oude hengel. Toen ging de stroming er uit, en begonnen onze magen te knorren, en zijn we teruggevaren om te gaan eten. Na het eten wisten we het alledrie: we gaan terug naar plek waar we 's morgens goed hadden gevangen, maar de stroming was nog steeds weg, dus ook de vis. We zijn toen naar het pondje naar Faeno gevaren en daar nog eens voor anker gegaan. Wel een paar leuke visjes gevangen, maar al met al toch wel een beetje teleurstellend, dus 's avonds op tijd terug in het huisje, even douchen, en na een pilsje gedronken te met onze Belgische buren weer naar bed.

Vrijdagmorgen ( de laatste dag alweer ) zijn we weer naar de plek tegenover de camping gegaan, met de bedoeling om de vriezer nog wat aan te vullen. Er stond wel veel wind, maar weinig stroming, dus we wisten ondertussen wat dat betekende. Omdat het de laatste dag was, en het weer was ook slecht geworden, is er besloten om het hier te blijven proberen. We hebben er toch nog een stuk of 15 gevangen. Het wemelde hier intussen wel van de Nederlandse bootjes, en zelfs onze Belgische buren waren ook hiernaartoe gekomen . Om ons heen kijkende waren wij wel degene die op zijn tijd nog iets vingen.
Omdat het weer slecht was zijn we op tijd terug gevaren, en dat was meteen het einde van onze visvakantie.

Eerst natuurlijk de boot weer uit het water gehaald met behulp van de tractor van de verhuurder, alles opgeruimd, gegeten, huisje gepoetst, afgerekend met de eigenaar, paar uurtjes naar bed, en rond middernacht begonnen aan de terugreis met een 60 tal vissen in de koelbox.

Op zaterdagmorgen rond 11.00 uur weer thuis en daar zat onze kroost natuurlijk te wachten.
Al met al zijn het geweldige dagen geweest, al is het jammer dat we in die korte tijd eerst moesten ontdekken, hoe we het beste in De Kleine Belt moeten vissen, maar de plannen voor het volgend jaar zijn op de terugreis al gemaakt, en dan weten we hoe het moet.