Het verhaal van de vier Euro vissers en de opa's

Langeland 2003

Op 24 mei vertrokken Paul, Ronald, Leen, Eric en de Eurovissers Arjan #8, Theo #48, Jan #108 en
Gilles #59 voor een week vissen in Lohals Langeland. Voor sommigen was het al de 10e Denemarken-trip.

Voor Eurovissers Theo en Gilles de 1e. Na een reis van 12 uur met twee autos,
twee karretjes
en onder meer twee diepvriezers en heel veel visspullen kwamen we zaterdagavond aan.

Direct 's avonds al een tripje gemaakt met de twee gehuurde bootjes en dat leverde wat schar en kleine gul op. Er zat vis!!

De volgende dagen kenmerkten zich door windstil zonnig weer en factor 30 was niet aan te slepen.
Dus elke dag trips gemaakt van 10.00-16.00 en van 18.00-22.30.
Het bleek al snel dat de grote gullen niet opgestapeled lagen
en dat we echt moesten zoeken waar ze zaten.
Driftend over dieptes rond de 20 meter leverde gulletjes op met een max van 40 cm,
maar het was toch overwegend klein spul.

We visten met zagers aan lange wapperlijnen. Op die manier wisten we ook schar, wijting, grote zeedonderpadden

en een enkele schol te vangen.
Een hele dag driften met relatief weinig vis is ook niet alles dus de zondagmiddag ook voor anker gegaan.
Het waterbodem leek bezaaid met scharren want vangsten van 100 stuks op een tripje waren geen uitzondering.
Opvallend was wel dat de kleine vis vooral in het diepe water (30 meter) en de grotere vis op het ondiepere water
(15 meter) werd gevangen.

Een aparte, in Nederland nog weinig uitgeoefende manier van vissen, was het trollen met een groen lepeltje achter de boot.
Gilles, die nog nooit een geep had gevangen, werd verteld dat hij op deze manier niet alleen zijn eerste geep zou vangen,
maar dat hij er na een dag ook schoon genoeg van zou hebben. Natuurlijk geloofde hij dat niet,
dus werd er getrold. De eerste twee wist hij op knappe wijze te verspelen, maar binnen 10 minuten was zijn eerste geep
een feit.

Als een kind zo blij zat hij voorin de boot te glunderen.
Maar inderdaad gebeurde wat al voorspeld was, na de 10e geep was de lol er snel af.
De geep lag zelfs zo dik dat met het ingooien van de scharrenpaternoster de gepen
het aas al te pakken hadden voordat het de bodem had bereikt.
De rest van de week werd alleen getrold richting de stekken om een paar gepen te vangen,
die vervolgens dienden als -perfect- aas voor grote schar.
Ieder jaar had de club ook nog trollend een zeeforel weten te vangen,
dus op maandag werd ook dit uitgeprobeerd. Na een verspeelde forel wist
Theo binnen een uur een exemplaar van 42 centimeter te vangen, een vis die hij nog niet eerder aan zijn haak had gezien.
Een mooie vangst die deze week niet meer opnieuw werd gevangen.
Wel kregen Gilles en Arjan allebei nog een dreun op de top, maar de vis werd niet gehaakt.

Gedurende de week werd er geschard en gedrift op gul, maar het resultaat qua grootte bleef toch tegenvallen.
Op donderdag besloten we om het diepe water nog een keer op te zoeken en dan over de rand van de vaargeul te driften.
Een goede keuze bleek achteraf. De meegebrachte dieptemeter bleek een ware uitkomst want startend op 30 meter
werden we door stroming en een lichte wind keurig over de rand van de geul richting 10 meter gevoerd.
De helling van de geul was heel stijl en rond de 15 meter kwamen de eerste grote gullen aan de haak.
Met lichte hengeltjes en een wapperlijn boven het lood, zachtjes optillend en weer op de bodem laten zakken,
leverde deze actieve viswijze fikse dreunen op de toppen op. De gul was gevonden!! Deze grote gul, 50-65 cm,
bleek zich op te houden op een diepte van 15-10 meter in de kelpbedden aan de rand van de vaargeul.
Het was dus echt de vis uit deze bedden peuren. Voor Theo was deze dag een echte topdag en wist verscheidene
van deze mooi gekleurde (als zeelten) vette gullen te landen. De vrijdag, tevens de laatste dag,
was de keuze voor de stek gauw gemaakt en de verwachte gullen kwamen ook nu in ruime hoeveelheid naar boven.

Gevist van 10.00 tot 20.00 uur was het net goed vol en zaten we letterlijk met de laarzen in de gul.
Uiteindelijk hebben we geen drift zonder vis gehad.

Terugkijkend op deze week was het een visrijke en geweldige ervaring om dit eens mee te maken.
De visserij is duidelijk anders dan rond de Maasvlakte, alhoewel we deze vismethode hier ook zeker zullen gaan uitproberen.

Gilles #59

Verhaal van Arjan #8

VRIJDAG 23-05

Vrijdagmiddag de spanning stijgt,alle spullen bijelkaar gezocht en al minstens drie keer gecontroleerd of er niets vergeten is.
Om 20.00 uur verschijnen de anderen allemaal wat opgewonden, en niemand die het erg vind dat het hard regent.
Na de koffie de aanhangers ingeladen, en om 22.00 uur iedereen doorweekt maar blij want de reis kan beginnen.
De eerste groep vertrekt, het zijn Ronald Paul Erik en onze kok Leen.
De rest Gilles Jan Theo en ondergetekende snel naar bed om eerst nog een paar uurtjes te slapen.

ZATERDAG 24-05

Om 5.00 uur bed uit, een stevig ontbijt en om 6.00 uur vertrokken richting Langeland.
Met nu en dan nog wat regen komen wij om 18.00 uur aan bij ons huisje in Hou het noordelijkste
plaatsje van Langeland. De mannen verwelkomen ons met een neut en hebben echt alles al geregeld,super.
Na het avondeten toch snel de hengels gepakt en een paar uurtjes de zee op.
We vingen schar, schol en wat kleine gulletjes.
Moe maar tevreden naar bed want vermoeiend is zo'n reis toch wel.

ZONDAG 25-05

Na een rustig begin [iedereen lekker uitgeslapen] weer het water op en weer erg leuk gevangen.
De eerste boot met Ronald Erik Leen en Paul zijn naar de boei gegaan die het dichtst bij lag,
dit is zo'n twee km uit de kant, en wij zijn naar de volgende boei gegaan zo'n vijf km varen.
Dus twee stekken uitproberen,want je weet nooit waar de gul zit.
Achteraf maakte het niet veel uit, we kwamen allebei terug met weer wat kleine gulletjes en verder
prachtige scharren en schollen. Gilles konden we verblijden met zijn eerste geep en zijn tweede en
zijn derde en zijn.............. Na twee dagen wilde hij geen geep meer vangen kan je nagaan hoeveel
er daar te vangen zijn, en het zijn eigenlijk allemaal grote gepen de grootste die gemeten is was
tachtig cm dus een mooi maatje dachten wij.

MAANDAG 26-05

Weer lekker het water op en een poos zoeken naar de gul,maar op een enkele maatse gul na was het
erg mager. De platvis en de geep konden we vangen zoveel we wilden met soms een mooie grote
zeedonderpad er tussendoor.
s'Avonds ben ik met Theo en Gilles wezen trollen op de forel en op de zelfde plaats waar ik vorig
jaar een mooie ving,kreeg Theo een aanbeet maar helaas los. Weer terug over het zelfde stuk en bingo,
weer was het Theo die de strijd aan mocht gaan en jawelzijn eerste zeeforel was een feit.
Bij Gilles lukte het niet zo ondanks alle goed bedoelde adviezen van Theo.
Later in de week heeft Gilles en ik nog wel aanbeten gehad van zeeforel maar helaas niet gevangen.

DINSDAG 27-05

Weer een prachtige dag met windkracht nul en een brandende zon boven ons.
Lekker het water op en vangen maar alles wat we wilde alleen nog geen grove gul.
Wel een stek gevonden met wat mooiere gullen maar nog niet wat we zochten, maar je bent al
gauw tevreden als de vis wat groter wordt.

Woensdag 28-05

Herhaling van gisteren, heel de dag driften op zoek naar de gul met lange wapperlijnen en een
vrij grote haak en dan nog regelmatig grote scharren en schollen vangen.
De minimum maat van de schar bij ons in de boot werd op 25 cm gezet.
Regelmatig kwam er een gulletje naar boven, maar nog steeds niet waar we voor gegaan zijn.

DONDERDAG 29-05

Na overleg s'morgens hebben wij besloten om weer naar de verre boei te gaan,om toch daar weer te
gaan zoeken naar de gul.Als dit niet zou lukken, zouden we even wat geep vangen en daarmee als aas
gaan trollen over ondieptes van zo'n 6 mtr om daar tarbot proberen te gaan vangen.
In de buurt van de boei hebben we een drift gemaakt waarbij we begonnen op 15 mtr vervolgens over
35 mtr en dan weer over 12 mtr water heen.
Deze drift pakten we drie mooie gullen dus de koorts liep gelijk op,na een uurtje of drie driften
met regelmatig gul zijn we voor anker gaan liggen precies op de glooing naar rechts gooien lag je
op 25 mtr water en naar links op 15 mtr. Na twee minuten kreeg ik beet en bingo kromme hengel en
vol door de slip prachtig want dit zochten we.
Na de vangst van deze gul 64 cm heeft Gilles het anker opgehaald [wat die trouwens elke keer weer
graag deed zonder ook maar 1 keer te protesteren] en geankerd op 15 mtr. Jan liet zijn aas zakken
en raak dit deed hij drie keer achter elkaar en alle drie prachtige gullen.
Dit was waar we voor gekomen zijn en de tarbot? Och volgend jaar misschien.

VRIJDAG 30-05

Na onze vangst van gisteren is de opa boot zoals we die noemde vanwege alle opa's in de boot, ook
met ons meegegaan en we hebben echt allemaal mooie gullen gevangen.
Ronald heeft het allemaal gefilmd dus dat wordt weer genieten van de winter als we zelf niet vissen
kunnen. De foto's zijn door Erik gemaakt. Dankzij Leen is iedereen een paar kilo angekomen, en Paul
heeft ons met zijn verhalen door de rustige uurtjes heen geholpen.
Jan heeft ons de weg gewezen naar de grote gul, Gilles was voor het anker,Theo hield Gilles scherp
zeker wat de platvis vangsten betrof dat er ging geen dag voorbij zonder wedstrijd. En wie die elke
dag won weet ik en ik verklap dat niet hoor Theo.
Iedereen heeft genoten, en we waren amper thuis of de plaatsen voor volgend jaar werden alweer opgeeist.
Al met al ik zelf vond het een super week.