Vistrip Lex

VISVAKANTIE DENEMARKEN 1

Eindelijk is het dan zover,het is zaterdagnacht 16 maart 2002, 2 uur in de nacht.wat een belachelijke tijd om weg te gaan zeg,maar ja je moet wat over hebben voor je hobby. een gehuurde ford transit komt afgeladen voorrijden,moet mijn puinhoop hier nog bij dacht ik,dat lukt nooit maar na tien minuutjes puinruimen zat alles er toch in.zo nu op weg,het is gelukkig mooi weer dus dat is al een voordeel. De reis gaat deze keer naar Middelfart waar ikzelf nog nooit gevist heb.dus van te voren veel informatie ingewonnen over deze stek. De reis naar denemarken kan ik zo onderhand wel dromen want dit wordt mijn twaalfde keer alweer.de reis verloopt goed zonder strubbelingen.klokslag tien uur stonden we voor een viswinkel aan de haven van Middelfart.even een vergunning halen want als ze je pakken zonder dan zwaait er wat voor je.de man in de winkel begon gelijk duits te praten maar toen hij merkte dat ik uit nederland kwam begon hij gelijk in het engels en fleurde gelijk op.(volgens mij houden ze hier niet zo van deutche leute).zo alles geregeld en wat nu.we mochten eigenlijk pas om drie uur in het huisje wat we geregeld hadden.nou weet ik onderhand wel dat denen niet zo moeilijk doen dus naar het sleuteladres gereden en gewoon geprobeert. NO PROBLEM MR.VAN PELT was het antwoord en zo zaten we dus om elf uur in het huisje.alles uitgepakt en de eerste bak koffie op deense grond naar binnen gewerkt.na even op ons gemak gezeten te hebben begint het al aardig te kriebelen.zo,bus in en stekken zoeken die ik van te voren had uitgezocht.binnen drie uur alle stekken bezocht.wat is denemarken toch een waanzinnig mooi land.als ik hier werk zou vinden zou ik gisteren al geemigreert zijn.tegen de avond even vlak voor de deur geprobeert een visje te vangen,en wat denk je “helemaal geen stoot”.na een uurtje gestaan te hebben terug naar het huisje wat op honderd meter afstand van het strandje van Varbjerg stond.lekker gegeten en besproken waar we de volgende dag heen zouden gaan.de kade van FREDERICIA was onze eerste optie omdat je hier gelijk op diep water vist.ben om negen uur naar bed gegaan omdat ik al zes en dertig uur op was.geslaagde eerste dag zonder ellende.
Zondag zeventien maart,
Vandaag acht uur opgestaan,nu moet het echt gaan gebeuren.eerst even een boterhammetje wegwerken met daarna een heerlijke bak koffie.zo,nu zijn we allemaal up to date.het is inmiddels tien uur,een mooie tijd om te gaan dus.op naar Fredericia.na twintig minuten zijn we op deze schitterende kade.twee strandstokken gepakt en opgetuigd.de rest was ook lekker bezig met optuigen,maar zoals gewoonlijk was ik de eerste die probeerde twee hengels in het water te krijgen.dit is op deze stek godsonmogelijk.ik gooide stok een in en draaide een beetje strak en lel gelijk hangen.had nog geeneens mijn tweede hengel gepakt.gelijk kwamen er twee gulletjes van rond de vijf en twintig cm. Binnen.ik had een lijst met minimum maten bij me en zag dat ze te klein waren.voorzichtig onthaakt en terug ermee.inmiddels waren de andere drie ook zover dat ze konden ingooien en hun overkwam precies hetzelfde als mij.gelijk vis op de top.we presteerde het om in drie uur tijd met elk een hengel ongeveer DRIEHONDERD GULLETJES te pakken.

na drie uur gooien en weer honderd meter halen voel je knap je armen hoor,dat wil ik je wel vertellen.dat zijn we hier aan de waterweg dus echt niet gewend he.dit hakt trouwens wel op je zagervooraad in zeg.zo kan je wel tien kilo meenemen.We besloten om in de avond terug te komen in de hoop dat er wat grotere vis zou zitten.tegen het donker waren we er weer.het begon weer net zo snel als overdag en ze waren net zo groot.na twee uur haast geen beet meer dus op naar het huisje.van de hele vangst van vandaag konder er ongeveer vijftien mee naar huis.maaaaaaar wel veel pret zo.
Maandag achttien maart,
Vandaag zouden we ook naar een mooie put and take vijver gaan daar de andere drie dit heel leuk vinden.ikzelf hou er niet zo van. Na een kwartiertje rijden waren we er.prachtige plassen dat moet ik eerlijk zeggen maar ze waren nog gesloten tot een april.jammer dan, ik blij.zo nu kon het echte werk weer beginnen.op naar het vuurtorentje van Strib.volgens outsiders een goede stek voor allerlei vissoorten.ook hier een schitterend stukje viswater.een mooi strandje met gelijk diep water op honderd meter.voor mij dus geen enkel probleem.ook hier weer gelijk beet maar in iets mindere maten.(gelukkig)ik haalde mijn strandstok voor de eertse keer binnen na een mooie aanbeet en het beloofde wel wat zo te voelen.gelijk waren de andere naar mij toegekomen toen ze zagen dat mijn hengel behoorlijk krom stond.op een meter of tien uit de kant kwam er een gigant van een bot naar boven.zooooooo hoorde ik ze zeggen en gelijk zij hij doeiiiiiiiiii.gvrdmmmmmm gromde ze en ik lachen,want ik hou helemaal niet van bot en zeker niet in de pan.wel zaten we op deze plek regelmatig vast en dit begon bij de rest te irriteren.hier echt een plaag van zeedonderpadden.

ze kwamen regelmatig boven hier.na een paar uur vissen hadden we het hier wel gezien. op naar Camping Gals Klint,hier moesten mooie platten zitten.toen we er aankwamen keken we elkaar bedenkelijk aan.hier stond tot ver uit de kant haast geen water.toch maar proberen en inderdaad hier kwamen een paar mooie platten boven.ook een mooie schol die ik wil inzenden voor de recordlijst.heb er een foto van gemaakt met een centimeter ernaast.ik hoop dat hij in aanmerking komt.zo deze dag is ook weer voorbij.thuis lekker eten en s’avonds lekker relaxaen.
Dinsdag negentien maart,
Vandaag wezen forellen bij veljby ved, drie mooie regenbogen van 45 cm gevangen.

Was zeker de moeite waard hier.ook op het strand bij een of ander honden trainings centrum gevist.diep water vlak onder de kant. Ook hier barst het van de gulletjes.het wordt nu wel wat vervelend hoor al dat kleine grut.maar we vermaken ons prima met dit mooie weer en deze schitterenden omgeving. Deze dag wat vroeger gestopt met takelen.zijn even Fredericia ingeweest om wat souvenirs voor de vrouwen te kopen. In de middag lekker een borreluurtje gehouden je bent tenslotte op vakantie vindt je niet.
Woensdag twintig maart,
Strak blauwe lucht met een heel zwak windje uit het n.o.weer naar de kade in Fredericia gegaan.daar aangekomen bleek het ineens wat harder te stromen dan de dagen ervoor.misschien nu dan wat andere of grotere vis?en ja hoor al gauw kwamer er wat mooie scharren en wijting naar de oppervlakte.dit was echter maar van korte duur want de stroom was er zo weer uit.terug naar af,en daar was het kleine spul weer.ik ga wat anders doen dacht ik.ik pakte mijn twee ponds karperstok en haakte er een klein pilkertje aan van 40 gram. Kwakte het handeltje zo’n 80 meter weg en begon zachtjes te pompen.na twintig meter halen tik tik he dat is mooi werk.het geheel kwam zachjes pompend boven en je raad nooit wat er gebeten had, een koffiezet apparaat van twee pond was op mijn pilker geklapt.

Nou je snap wel wat mijn medevissers deden natuurlijk.in een deuk lagen ze.mijn dregje zat precies achter de stekker gehaakt.mijn vriend zij nog dat hij dik aan de maat was en makkelijk mee naar huis kon.wel even een foto gemaakt voor het clubrecord. Ineens begon de wind aardig op te steken en besloten om naar huis te gaan.voor het huisje liep nog een aardig riviertje waar ik nog even geprobeert heb om een forelletje te vangen wat helaas niet gelukt is.wel kwamen er twee knulletjes op de fiets voorbij met twee bruine forelltjes in een netje,ze zaten er dus toch wel.zeker op de verkeerde manier gevist dacht ik nog. <
Donderdag 21 maart,
Vandaag gaan we naar een schiereilandje een km. of twintig hiervandaan.zag er op de kaart leuk uit maar in de praktijk viel dit mooi tegen.je kon er dus niet opkomen.dat is balen want het water zag er vreselijk donker dus diep uit.dan maar van het strand af. Nul komma nul was het resultaat op deze plek.vreselijk veel last van sla en keien en een harde wind op de kant.je kan hier dus ook voor niks gaan net als in de waterweg dach ik nog.heb vandaag een zootje foto’s gemaakt en een stukje gefilmd met de camcorder Moet ook gebeuren natuurlijk. Zal wat foto’s op de site zetten als deze klaar zijn.
Vrijdag 22 maart,
Ons zeeaas was nu op,dus een alternatief gezocht.zijn op zoek gegaan naar een forellenput.nou je hoeft hier niet ver te rijden om zoiets te vinden hoor.er stond een soort gemeente keetje bij,maar er was niemand.er lag een briefje dat je het geld maar in een busje moest doen als je wilde vissen( hoezo vertrouwen).dus zo gezegd zo gedaan.80 DK voor drie uur vissen. We waren helemaal alleen en viste met worm en reepjes wijting.in een uur tijd vingen we drie heel mooie regenbogen van 45cm. Schitterende vissen er ontbrak geen schubje aan. inmiddels was er een deen bijgeschoven en viste met 50gram lood met een zijlijntje. Rare jongens die denen dacht ik.totdat hij er een spinnerte aandeed.mag dit dan dacht ik, nou ja hij zal het wel weten.knal,bij de eerste worp gelijk hangen.hij sleurde de vis met een rotgang de kant op en sloeg met een knuppeltje wel tien keer op z’n kop.wat een prutser zeg.twee minuten later stonden wij dus ook met een spinner.en ja hoor we pakten er acht.het ging lekker maar de tijd was om.jammer volgend jaar beter.dit was de laatste visdag van dit jaar in denemarken. Offffffff november nog misschien.je weet maar nooit. Zaterdag ochtend om vijf uur vertrokken richting flensborg,hamburg,bremen,osnabruck,hengelo en dan naar rozenburg.om een uur precies doe ik de sleutel in de voordeur,helemaal kapot maar wel voldaan van deze visvakantie in denemarken. Ik denk dat we bijelkaar zo’n VIJFTIENHONDERD vissen hebben gevangen en dat is echt geen visserslatijn.ga hier zeker een keertje terug maar dan wat later in het jaar,in mei b.v.want dan zwemt hier de bonefish binnen(geep)en deze zijn hier vele malen groter dan bij ons,en ik kan het weten want ik was erbij.
Ik hoop dat ik de mensen een beetje warm gedraaid heb voor dit prachtige visvakantieland Deze week kwam op ongeveer op € 350 pp alles inbegrepen zoals:huishuur,schoonmaak en electriciteitskosten,bushuur,eten en drinken,zeeaas en bezine dus dat valt best wel mee zo eens per jaar.
Groetjes en misschien gaan we wel eens een keer met z’n alle een weekje knallen.