8 jaar Langeland

____________________________________________

Dit is een verslag van onze vakantie in Denemarken op het eiland Langeland.We zijn dit jaar voor de achtste keer naar Hou geweest, met acht man [voor de vijfde keer].De eerste jaren zijn we met vier man de zee onveilig wezen maken en afgezien van het eerste jaar hebben we daar erg goed gul kunnen vangen. Het eerste jaar was een leerjaar, wij huurden daar ter plaatse bootjes van 4.40 lengte en een 8 pk motor. Wij begonnen daar onwetend als we waren, te vissen voor anker. Dit leverde voornamelijk platvis op en weinig gul. Na drie teleurstellende dagen zijn we met een kotter meegegaan en met 4 man vingen we 5 gulletjes ook een flop dus, maar ik sprak aan boord een Duitser die de avond ervoor een mooie gul gevangen had op een lepel tijdens het vissen op geep. Hij liet mij de lepel zien waar hij hem mee gevangen had en aan de kant gekomen heb ik gelijk zo’n lepel gekocht. In de avond ben ik het samen met Richard gaan proberen en binnen een kwartier hadden wij succes met een gul van zo’n acht pond. De dagen er na was het feest echt volop gul en dat op spin hengels met lepeltjes van twintig gram en sim tot 20/100 en niet zwaarder, echte sport op dit lichte materiaal. De jaren hierna vingen we echt volop gul en toen we met z’n achten gingen werd het bijna werken, s’morgens vroeg op en in de middag even naar huis om vis te lossen en te strippen, even eten en we gingen weer de zee op voor de volgende klus vis. We gingen door tot in de avond daarna ging Leen onze kok zich met het avondeten bemoeien en wij gingen vis fileren. Onze beste dag met acht man vingen we 220 maatse gullen waarvan de grootste toch zo’n 12 pond was, zwaarder konden we ze niet binnen krijgen door lijnbreuk. Verder probeerden we het met trollen en dan vingen we voornamelijk geep en dan geen kleintjes maar echte grote en elk jaar hadden we er wel een of meer zeeforellen bij, de grootste tot nu toe is 68 cm. Maar de laatste drie jaar zijn we steeds minder gaan vangen, zoals vorig jaar de hele week schitterend weer, maar de hele week geen stroming op drie uur na en wisten we ze wel te vangen en nog mooie ook we hadden er zo’n tien. Dit verhaal van die stroming is zo wie zo een vreemd verhaal daar ga je weg met hoog water en kom je vijf uur later terug dan is het laag water zonder dat er stroming is geweest en later stroomt het verschrikkelijk en veranderd de waterstand niet, heel vreemd daar. Wij zijn vorig jaar van ellende maar op de platvis gegaan en dit was gelijk feest als we geen platvis vingen dan was er de wijting en later uit balorigheid een haringlijntje geprobeerd en volop haring vangen, nu was dit de oplossing van ons aasprobleem want stukjes haring aan de haak deden het echt niet minder dan de zagers of pieren die we meegenomen hadden. Het was net of de vis aan het vechten was wie er aan de haak mocht komen, echt ongelofelijk. Vorig jaar zaten we er de laatste week van mei en nu de eerste en dat merk je dan toch met de vis die aanwezig is, dit jaar geen wijting en geen haring gezien. Eindelijk 3 mei ’02 vrijdagavond om tien uur vertrokken naar ons eigen stekkie want zo voelt het echt aan. Zaterdag: om tien uur aangekomen en op zoek gegaan naar de verhuurder van de bootjes voor ons een nieuwe, want Ole Dehn waar we ze altijd haalde is er mee gestopt in Lohals. Dus nu met een ander in zee en deze bootjes zijn gelukkig echt niet minder. Om drie uur de zee op, na wat oponthoud door de sleutel die we niet direct meekregen, na twee uur geen gul gezien.Helaas geen goed begin. . Zondag: s’morgens om een uur of negen de zee op na een goede nachtrust en we waren echt vol goede moed, maar helaas weer geen noemenswaardige gul gevangen wel veel klein spul op aas. s’middags op de platvis en gelijk feest, maar alleen schar, schol en een enkele bot van reuze formaat en een legioen mini gulletjes.Deze hadden hun bek vol met zagers en ook de bot zat vol met zagers, dus volgens ons waren ze aan het zwemmen wat de vangsten ook niet ten goede komt. Maandag: Weer veel tijd besteed aan driften op de gul op verschillende plaatsen en gelukkig vingen we er een paar mooie, maar de tijd die we hieraan moesten besteden was teveel voor de meeste van ons ploegje. Dus maar weer op de platte weer veel lol dat moet gezegd worden want op die lichte hengeltjes is zelfs een schar een reus voor je gevoel. Dinsdag: Na een stevig ontbijt met twee bootjes op jacht naar de gul en zowaar we vingen er een stuk of twintig, niet allemaal van die grote maar toch eindelijk wat te fileren. Na twee uur was het weer over met de vangst en zijn we weer op de platvis gegaan. Woensdag: Een dag met een goud randje voor mij, maar dat later. Weer gaan proberen op de gul en we vingen er weer een paar niet veel maar wel mooie. Ik had ook nog een haringlijntje uitgegooid en daar ving ik een paar smelten mee die had ik nog nooit gevangen en volgens mij prachtig aas voor de zeebaars, dus die liggen in de vriezer te wachten op een mooie zomerdag. Verder ging het zo hard stromen dat driften eigenlijk niet meer ging dus hebben we geankerd op 12 meter terwijl we normaal naar 18 tot 20meter gingen, maar dat hield het anker niet. Dus naar de 12 meter en wat we daar vingen was ongelofelijk. Zulke grote scharren had ik nog nooit gezien om over de schollen maar te zwijgen ze waren echt tot in de 40 cm.We moesten vroeg naar huis want er waren wat voetballiefhebbers bij ons en die wilden niets missen van de finale van Feyenoord. Om 19.00 uur was iedereen klaar en zenuwachtig alleen Pierre en ik niet. Dus zijn wij samen nog even gaan vissen we zijn gaan trollen op zo’n vijftig tot honderd meter uit de kant en in 1 uur tijd vingen we 18 gepen en eindelijk ving ik mijn eerste zeeforel eentje van 52 cm en mijn avond kon niet meer kapot.

Donderdag: Weer proberen op de gul en na drie uur en een paar gulletjes verder weer naar onze platvisstek, maar na een half uurtje gingen de golven groeien zonder wind en een uurtje later was het bal.Windkracht zes en over was het vissen. Snel naar de kant want veiligheid voor alles. Vrijdag: Het eerste wat ik hoorde toen ik wakker werd was de wind en helaas we konden het water echt niet op. De bootjes hebben we met de trailer teruggebracht en over was het met de pret. Ik vergeet nog te vertellen dat dinsdagmorgen toen we de bootjes in het water duwden er een man naar ons toe kwam, met de vraag of we nog gul konden vangen en na ons verhaal dat het echt steeds slechter werd, vertelde hij ons dat de beroepsvissers de laatste 3 jaar alles weggevangen hebben met sleepnetten en dat ze nu in 6 uur vissen nog maar 10 maatse gullen vangen.De Deense regering heeft besloten dat de beroepsvissers voorlopig niet meer op gul mogen vissen en dit verhaal werd bevestigt door de verhuurder van de bootjes. Dus er is weer hoop, gezien de hoeveelheid kleine gulletjes. Zaterdag: Na een voorspoedige reis van zo’n 12 uur zijn wij weer thuisgekomen. Eigenlijk was iedereen toch weer zeer tevreden en hebben we afgesproken om volgend jaar toch weer naar ons eigen plekje toe te gaan. De kosten voor zo’n vakantie vallen echt ontzettend mee. Wij betalen per persoon nog geen 280 euro, waar kan je zo’n week meemaken voor dit bedrag. Alles gaat via de vluchtende visser en verder nemen we alles zelf mee, aangezien het leven in Denemarken behoorlijk duur is. Als er vragen zijn kan je mij bellen onder nr. 0186-603104 Vriendelijke groet en misschien tot horens Arjan van Drunen.