EEN KLEIN WEEKJE DENEMARKEN

23 TOT 28 10-2005

764 KM

Ons vervoermiddel

Zou er eind Oktober nog een visje te vangen zijn in Denemarken ?De vertrekdatum was vastgesteld op Zondag 23 oktober om 15.00 uur, 2 dagen te voren een mailtje gestuurd naar camping Galsklint in Middelfart, helaas…..de camping was gesloten, PANIEK dus. Zaterdag de hele dag zitten mailen naar diverse campings en andere mensen waarvan ik dacht die kunnen ons misschien verder helpen. De meeste campings zijn eind september gesloten en een paar campings die wel open waren durfde het niet aan met onze camper van 12 meter, het risico dat we daar zouden wegzakken was groot. Maar…… de oplossing was nabij. Ik had een héle mooie site gevonden van Rob Puijk uit Oudenhoorn www.robsvisserij.nl en hij had de oplossing, in de jachthaven van Strib zou de mogelijkheid zijn om de camper daar neer te zetten. Met deze oplossing rijden we op 23 oktober om 15.00 uur Noordwijk uit, na één stop van een uurtje met groentesoep en ballen gehakt arriveren wij om 00.30 bij de jachthaven van Strib, met aan de ingang van de haven een bordje dat het géén camping is.

Uiteraard niemand aanwezig maar…dat zien we wel als we wakker worden, na een biertje en nog een balletje gehakt gingen we te bed.

Maandag 24-10-2005

Rond 08.30 uur hebben we de havenmeester opgezocht, die direct van ons de naam Piet Bambergen kreeg omdat het een exacte kopie is van de échte Piet,

in het half Duits,Engels en Deens konden we uiteindelijk verwoorden wat we eigenlijk wilden, er werd direct een bootverhuurder gebeld die met 10 minuten aanwezig was, de boot is geregeld. Voor € 125,- per dag hadden we een boot.Eerst nog even met de bus naar Middelfart gereden om de benodigde visvergunningen te halen, daarna de bus aangesloten op elektriciteit en het ontbijt kon beginnen, gebakken eieren met spek.

Het was mooi weer dus na het ontbijt de hengels in orde gemaakt en om 11.00 uur werd de haven verlaten op weg naar de visgronden. Om 17.00 uur waren we weer terug in de haven, opbrengst 30 scharren voor in de pan en 2 gulletjes, er is veel meer gevangen maar dat was te klein om te bewaren. Het was toch wel een koude dag maar na een borreltje en een bak over heerlijke uiensoep kwamen we weer op temperatuur. Het hoofdgerecht bestond uit rauwe andijviestamppot met een lekker dik stampot jus-tje en een ieder 2 ballen gehakt, als toetje een lekker bakkie koffie. 20.30 uur lagen de eerste 2 te bed de rest volgde om 21.30 uur.

Onze boot in Strib.

Dinsdag 25-10-2005

De hele nacht geregend en het ziet er naar uit dat het de hele dag niet droog wordt. Om 09.30 uur was het redelijk droog, Johan,Theo en Henk gingen op zoek naar een bakker voor een vers broodje, die was snel gevonden, daarna nog een wandeling gemaakt rond de vuurtoren van Strib, en daar gebeurde het…… Regenen,regenen en nog eens regen, we kwamen alle 3 zeiknat bij de bus aan, even verschonen en daarna ontbeten met o.a. gekookte eieren. De rest van de dag doorgebracht met kaarten en eten en uiteraard een biertje. Om 17.00 uur werd het tijd voor een bak heerlijke tomatensoep met ballen (nou ja ballen ???) en om 19.00 uur het hoofdgerecht, boerenkool met worst en een bakkie koffie toe. Het weerbericht op de T.V. meldde dat het morgen mooi weer zou zijn, we wachten af. Na nog een spelletje kaart lag iedereen om 21.30 uur in bed.

Regen

Woensdag 26-10-2002

Windkracht 4 en een strakke blauwe lucht met het zonnetje, de dag ziet er goed uit. Eerst maar even ontbijten met gebakken eieren met spek en een paar sneetjes ( brood ) meegenomen voor op de dag, en om 10.00 uur verlieten we de haven. We hadden van Rob een lijstje gekregen met mooie stekken en dat was het doel voor vandaag, van Strib gevaren onder de 2 bruggen door voorbij de camping Galsklint richting het kleine eilandje, maar waar er ook gevist werd het was vandaag niet te doen vanwege de zéér sterke stroom, wij zijn hier al een paar keer geweest maar zo’n sterke stroom hebben we nog nooit meegemaakt. De stroom was zo sterk dat er vanaf de spoorbrug tot de haven van Strib 2 uur gevaren is, de boot was niet vooruit te branden. Door die sterke stroom is er meer gevaren dan gevist en de opbrengst was dan ook niet veel vandaag,10 scharren en 2 gulletjes. Om 17.00 uur allemaal een lekkere bak snert gegeten en om 19.00 uur hachee met gekookte aardappelen. Theo ging nog even douchen maar….nam het verkeerde geldstuk mee, in plaats van een 5 kronen stuk nam hij een 2 kronen stuk mee, resultaat Theo stond nakend het verkeerde muntstuk in de gleuf te werpen en er kwam maar geen warm water, dus, aankleden en naar de bus ( 500 meter) om het juiste muntstuk te halen. Nog een beetje gekaart en om 20.30 lagen de eerste 2 in bed de rest volgde om 21.30 uur.

Donderdag 27 oktober 2005

07.00 uur was de eerst wakker, dikke mist, maar rond 09.00 uur trok de mist een beetje op, eerst maar even ontbijten met gekookte eieren en om 09.30 voeren we de haven uit. Het is de hele dag een beetje mistig geweest maar genoeg zicht om te varen.

De hele dag gezocht naar vis, af en toe een visje gevangen maar….. opeens hadden we DE stek gevonden, voor de jachthaven van Frederica was het raak de een na de andere schar kwam boven water, ook veel klein die we weer hebben laten zwemmen, we waren om 17.30 uur terug in de haven met 75 mooie scharren, verder waren er nog een paar gulletjes en 3 knorhanen gevangen, kortom vandaag was de topdag, waren we eerder voor de jachthaven van Frederica terecht gekomen dan hadden we véél meer vis gevangen.

Mooie scharren.

De bootverhuurder kwam nog even langs om geld terug te brengen voor de dinsdag die we niet hadden gevist, hier hadden wij niet op gerekend maar vond dit meer dan netjes van de bootverhuurder. Oh ja, Jaap was vandaag kampioen zeesterren vangen, maar de meegebrachte konijnendarmpjes deden het ook uitstekend. 19.00 uur heerlijke tomatensoep gegeten en om 20.00 uur heerlijke gebakken aardappelen met tuinbonen en een héle lekkere pan hazenpeper, uiteraard koffie na, en na en paar versnaperingen lag iedereen om 22.00 uur te bed. Afgesproken was dat we om 07.30 uur de wekker zouden zetten en om 09.00 uur Strib zouden verlaten.

Vrijdag 28-10-05

Zoals afgesproken, om 07.30 was iedereen aanwezig aan de ontbijttafel, maar ik kom nog even terug op de verschrikkelijk lekkere hazenpeper van de avond te voren, we hebben hier 3 maal plezier van gehad, de 1e keer toen we het op aten de 2e keer toen we gingen slapen het leek wel vuurwerk in de bus, en de 3e keer toen we wakker werden iedereen moest snel naar de w.c. kortom een grandioos succes. Om 09.00 uur verlieten we Strib, om 15.00 uur nog even een lekkere schnitzel gegeten in een rastette bij Westerstede en om 20.00 uur kon ik de motor van de bus uitzetten. En…….voor herhaling vatbaar.