Visvakantie Denemarken "Kleine Belt", 3 t/m 17 Oktober 2009

Ron & Yvonne
Delta 1066

Zaterdag 3 Oktober om 05.00 uur onze nieuwe boot, een Warrior 165 met 60 PK Mariner, aangekoppeld aan de reeds afgeladen en geduldig dieselende Transit om snel te vertrekken richting visgronden rondom de "Lillebæltsbroen"…
Er was voor deze reisdag veel wind en regen voorspeld ( 5 tot 6 Bft) en, hoewel het bij ons hier in Nederland vrij rustig was, verwachte ik de "echte problemen" pas tussen Hamburg en de grens van Denemarken, met links de Noord- en rechts de Oostzee en dan vooral bij de brug van Rendsburg, ik zal hier niet al te ver op ingaan, echter de volgende keer bij zoveel wind neem ik de route (omleiding) via de tunnel wel, ik was blij dat ik aan de overkant was………..

Na de diverse oponthoud/files (ongevallen) en vele buien en (slag)regens kwamen we vrij laat op het sleuteladres nabij Middelfart en waren we pas om 17.00 uur in het huis op Veljby Fed, overigens een perfect huis voor een auto met boot, grote en redelijk tot goed toegangkelijke voortuin, je moet wel 100 meter achteruit rijden of je trailer bij het huis met de hand draaien, maar ja, er is altijd wel wat…..
Voldoende ruimte voor de auto met boot, een buitenkraan, een droge schuur van 3 X 3 Mtr om je spullen op te bergen en een goed onderhouden huis met meer dan voldoende voorzieningen.

De volgende dag wakker geworden van de gierende storm en regen, dit zijn van die momenten dat je bijna denkt : waarom vissen ? Biljarten is toch ook leuk ……nee toch maar niet, alleen van vissen zal vandaag wel niet zo veel komen.
Uiteraard wel even hier en daar bij het water gaan kijken, één kolkende en kokende massa, we blijven vandaag maar lekker op de kant en zien morgen wel verder, de weersvooruitzichten geven voor de komende dagen beter op.

Maandag 5 Oktober

Weinig tot geen wind veel zon met af en toe een wolkje, rijdend over de oude spoorbrug , onder ons de uitnodigende spiegelgladde Kleine Belt, fantastisch !! in geen verhouding tot wat het gisteren was, dit is één van de redenen waarom ik hier al in de afgelopen 10 jaar elk jaar terugkomt, en waarvan deze trip inmiddels de derde keer is van dit jaar, één van de zovele voordelen wanneer je vismaat je eigen vrouw is. Immers "Wie zijn vrouw meeneemt komt nooit te laat thuis !!"
Boot in het water, starte die motorre en wegwezen richting de Spoorbrug, allereerst gaan vissen met Pilkers en bijvangers later nog met Zagers/Pieren en Zandspiering.
Over de vangst kan ik kort zijn, heel veel Gul maar evenzogoed ook heel klein, deze dag afgesloten met 3 stuks 45+ Cm voor de vriezer. (45 Cm is voor ons de minimale maat om mee te nemen)

Dinsdag 6 t/m Vrijdag 9 Oktober

Eigenlijk is het in deze dagen niet veel anders geweest dan gisteren, het viel me alweer op dat door de aanwezige visbootjes meer word gevaren dan gevist, tekenend voor als er weinig gevangen word…
Zelf hebben we ook in deze dagen heel veel gevaren, maar wat wil je met een nieuwe boot.
Gevist aan en voorbij Fredericia tot de "diepe put" in de Snævringen, hier 70 meter water onder de boot, natuurlijk effe proberen maar helaas, pindakaas.

Vrijdag begon zo'n beetje als de voorgaande dagen, het was windstil, zonnig en hooguit 3 graden, we zijn voorbij Fredericia de "open zee"eens een eindje opgevaren om te kijken wat dat ons zou brengen, niet echt dus om over naar huis te schrijven….
De Pilkertjes/Shads en bijvangers vingen over het algemeen goed maar de "Biggen" bleven weg, het meeste ging dus weer vrolijk terug het water in.
De stroming stond richting Middelfart en dus hebben we al terug driftend, vissend en etend zitten genieten van deze mooie vakantiedag en de immer aanwezige Bruinvissen, hoewel de vangsten soms tegenzitten blijft het gewoon heerlijk om hier te zijn en moet ik altijd denken aan een ooit gehoorde uitspraak "Beter een dag niets gevangen dan een dag hard gewerkt !!" hahhaaha.
Met toch een paar van 45+ Cm in de emmer waren we inmiddels dus driftend bij de Nieuwe Brug aangekomen, hier hebben we de motor weer gestart en zijn naar de spoorbrug gevaren, hier en bij Gals Klint hebben we nog een paar leuke Gulletjes voor de vriezer kunnen vangen.
Om ongeveer 16.30 uur de laatste paar vissen gaan schoonmaken, niet veel later komt er een bootje langszij en word er in half Duits/Nederlands gevraagd of dat we wat vangen, 13 stuks 45+ waarvan enkele mooie, was ons prijzenpakket voor vandaag.
Met een brede lach liet hij een paar nog mooiere Gullen zien die hij samen met zijn maat deze dag heeft gevangen, hmmmm er was dus iets wat hij wél en ik niet wist…of hij zat vandaag gewoon op een betere stek als wij.
Hoe en waar vissen jullie mee ? was zijn volgende vraag, Pilkers, Shads en Zagers/Pieren was ons antwoord, om een lang verhaal kort te maken, één van deze mannen, bleek later, was Josef Böcker van "Josef Böcker Angelsport" een hengelsportzaak in Gronau Duitsland.
Hij bood aan om aan boord te komen en te laten zien hoe en waarmee hij z'n visje vangt, we hadden nog een hele week te gaan en wellicht kregen we vandaag "De gouden tip", mijn vrouw Yvon stapte dus over naar hun boot en Josef kwam bij mij aan boord.
Zo gedreven en enthousiast als deze man is kreeg ik gratis de cursus "Gullen meppen op de Lillebaelt" hahhaaha. Zo heel veel nieuws kreeg ik welliswaar niet te horen, echter wel nieuw voor mij waren de rode shads en kreeftjes van het merk "Profi-Blinker" die Josef gebruikte, na wat uitleg over zijn techniek liet ik de shad de Belt inzakken en had binnen de minuut een leuke Gul in de boot liggen…
Het zal toch zeker niet……….maar pffff "gelukkig" bleef het verder bij deze ene anders was ik pas echt aan mezelf gaan twijfelen, zucht. Op de andere boot bij Yvon waren de successen ook matig, moet wel worden vermeld dat de stroom inmiddels uit het water was en dan is het zowiezo al moeilijker om wat te vangen..
We hebben zo'n uurtje wat gevaren, gevist en gebabbeld maar het bleef verder bij deze ene Gul van zo'n 50 Cm.
Doch desalnietemin was dit hele gebeuren voor ons een leuke afwisseling en aanvulling op onze visvakantie en hebben we zeker iets opgestoken waar we de komende week mee verder zullen gaan expirimenteren…..Na wat shads en loodkoppen van Josef te hebben overgenomen namen we afscheid van elkaar en voeren we richting de helling bij de Nieuwe Brug, lekker naar het huisje, biertje, eten en de vis fileren……
Deze week sloten we af met totaal 22 Gullen +45 Cm voor de vriezer

De komende week zou vooral een visserij zijn die nogal bemoeilijkt zou worden door (harde) wind, kou en soms regen, dagen met kracht 4 bft uit de Oost en Noord tot Noordwest in combinatie met een stroom vanuit soms dezelfde richting maakten dat je op sommige plaatsen bijna kon waterskiën zonder de motor te starten, krijg dan je shad maar eens op de bodem….
De "beste" stekken waren voor ons dus vaak gewoonweg niet of nauwelijks te bevissen, dus uitwijken en zoeken naar plaatsen waar de wind wat minder vat had op alles, deze zijn er op de Kleine Belt gelukkig altijd wel, ik had van Josef ook nog een driftzak kunnen overnemen (was ik van thuis vergeten) deze bewees vooral z'n nut doordat de boot lekker met z'n kop in de wind bleef driften en wij dus, al vissend, de volle bescherming van de kap en kajuit konden benutten.
Uiteraard ook een paar keer wat extra ruw water opgezocht om te kijken en ervaren hoe de boot zich gedraagt en laat varen……..in één woord Fantastisch !! De combinatie van de Warrior 165 + 60 PK Mariner is zeer zeker niet verkeerd, stabiel, sterk en zuinig…… Een hele dag vissen en varen op de Belt met een verbruik van amper 10 liter loodvrij…….niet echt slecht.
Ondanks het mindere weer konden en zijn we dus wel elke dag het water opgegaan en hebben "ons visje" wel weten te vangen, vooral toch in deze week gevist met loodkoppen van 50 tot 80 gram en shads in verschillende kleuren, favoriet waren toch wel de rode actractors van "Profi-blinker" maar Goud- en Zilverkleur deden het zeker ook niet verkeerd.
Als de vis zich niet op de bekende stekken liet zien loonde het zeker de moeite om met de Fishfinder de rand van de vaargeul af te speuren, vooral in de bocht tegenover Camping Gals Klint leverde voor ons redelijk wat vis van enig formaat op.

We sloten op Vrijdagmiddag 16-10-2009 om 15.00 uur af met in totaal 67 Gullen in de vriezer voor deze vakantie.

Toen we voor de laatste maal deze vakantie kwamen aanvaren bij de helling was het water extreem laag en lag er een dikke en brede laag zand onder aan de helling, trailer met boot door zo'n 25 Cm rul zand de helling optrekken gaat dus ook met een Ford Transit niet echt lukken. Aangezien dit voor ons niet de eerste keer was we dit meemaakten heb ik voor dit soort gevallen o.a. een schep en een bezem achterin liggen en kon dus eerst even een kwartiertje scheppen en vegen alvorens de hele combinatie "rustig" de helling op te kunnen dieselen.

Hier nog een foto van onze voorgaande visvakantie in Juni dit jaar, dit was voor mij echt dé knaller op de Kleine Belt van dit jaar, Zeeforel met 2,5 Kg vechtlust op een lichte spinner, geweldig !!!

Onze volgende visvakanties naar de Kleine Belt staan gepland van 20 t/m 27 Maart en van 5 t/m 19 Juni 2010. (Waarschijnlijk ook nog een keer ergens in November…)