hoi Rob,

weer terug uit DK, mooie vakantie gehad !

De visserij:

Vanaf Als heb ik 2 keer een uurtje vanaf de kant in donker vruchteloos gevist (lepel+strandhengels).

Vanuit Haderslev heb ik een uurtje vruchteloos met de lepel en Gulp kunstaas gevist vanaf het strand bij Helsager

Qua Middelfart hebben we uiteindelijk met drie man -een zwager en een neef gingen mee- ingeschreven op de boot Gitte Winter van schipper Tommy Sorensen.

Ik heb enkele malen gebeld met Lone Jacobsen en collega's (Lone had de dag erna vrij) en uiteraard jouw naam laten vallen. Zo kwamen we op de Gitte Winter terecht. We waren met 12 man op deze boot, met nog 5 andere Nederlanders, wat Denen en een Zwitser op vrijdag 4 augustus 2006 - van 9 tot 14 uur.

We hebben eerst wat stekken aangedaan onder de nieuwe brug, iets verderop richting Strib tot aan de hoogte van de vuurtoren, dan weer terug naar de brug en langzaamaan richting oude brug. De vangsten vielen wat tegen. Wel aardig wat ondermaatse vis, die netjes werd teruggegooid maar overigens in 100% van de gevallen door de meeuwen werd weggeslikt als eenhapscrackers.

Volgens mij had ik de eerste vis aan boord, een schol. Er werd wat kleine gul gevangen en zelfs een makreeltje onder de oude brug (niet door ons). Over de hele dag bezien waren wij drieen spekkoper met 4 platvisjes en 6 gullen, maar de grootste was slechts een cm of 43.

Desondanks zeer genoten. We gebruikten huurhengels van de boot, dat waren Ron Thompson 10-30 spinhengels, vreemde hengel maar wel zacht op de top en goed registrerend.

De meeste opvarenden hadden de bekende octopusjes als kunstaas en ook pilkers, maar wij hielden ons voornamelijk aan het uptiden met zagers aan 2 onderlijntjes. Ondanks dat de schipper de boot niet echt stil kon houden door de stroming, lukte dat uptiden met 2 zagers nog het beste. Wat een prachtige visserij op die manier. Uiteindelijk hadden we zagers te weinig en kon de schipper ook niet meer verstrekken en hebben we nog de staart van een gulletje opgeofferd om een reepje vis aan de haak te gebruiken. Natuurlijk hadden we over het geheel wat grotere vangsten verwacht maar gezien de totale resultaten aan boord waren we tevreden over ons eigen resultaat. Overigens zagen we andere boten (ook de Bang Bang lag onder de oude brug) ook niks tot weinig vangen.

Bij de Go-Fishing in Haderslev heb ik nog wat scholonderlijnen gekocht met kralen en spinnerblad, maar die heb ik helaas nog niet kunnen uitproberen. Dat waren overigens niet de merken en types die jij me opgaf, die hadden ze niet. Na afloop hadden we geen tijd meer over om de stad te bezoeken vanwege andere verplichtingen.

Nog bedankt voor de adviezen, de meeste hoop ik op de volgende reizen toe te kunnen passen!