Spodsbjerg 2008

Zaterdagmorgen om 4 uur verzamelen bij Jan een bakkie doen en onze vakantie was begonnen. De avond ervoor alles ingepakt, vroeg naar bed om op zaterdag uitgeslapen op reis te gaan. Na een zeer voorspoedige reis, waren we om 14.00 uur in Rudkobing om de sleutel op te halen, waarna we Nikolai opzochten om de boot te bekijken, welke we de hele week tot onze beschikking hadden. Nr 40 kregen we, een mooie boot met een 80 pk motor en dieptemeter en gps.

Daarna naar het huisje, alles uitgepakt, lekkere hutspot gegeten die Stella voor ons gemaakt had. Alle visspullen in orde gemaakt en na het eten toch maar even het water op. Wind stil was het en dat zou het de hele week blijven. Ideaal dus, maar het hield wel in dat er weinig stroming stond.

We vingen dan ook maar een paar gullen,maar de kop was eraf en we gingen moe en tevreden slapen, want de wind verwachting voor zondag was kracht 1 tot 2.

Zondagmorgen lekker uitgeslapen,na een uitgebreid ontbijt om 10 uur de boot opgezocht, dat we niet de eerste waren hadden we wel verwacht, maar een van de laatste, oke wij waren lekker uitgerust. We zijn de haven uitgevaren op een gladde zee en zijn gaan vissen in de buurt van de rode boei DW 50, dat is bijna recht voor de haven.

De eerste uren was het heel rustig met alles, alleen de zon deed zijn best, wij naruurlijk ook alleen was de vangst niet best,wat klein spul en een enkele maatse gul kwam aan boord. Er stond bijna geen stroming 0,3 km per uur volgens de gps. Ik heb er toen een platvis onderlijn aan gedaan, stalen afhouders met haakje zes en een enkele pier erop. Tegen de "stroom" ingegooid en na een tiental minuten kreeg ik een beetje lijndruk, en kon ik een lichte aanbeet voelen. Dit bleek dus een gul van 70 cm te zijn. Volgende worp een schol van 42 cm, volgende worp weer een mooie gul. Dit bleek dus de manier te zijn om mooie vissen te vangen. Tegen stroming inwerpen en met een slappe lijn vissen. We hadden dan ook een mooie klus vis s'avonds.

Maandagmorgen, eerst een bakkie in de zon daarna ontbijten en weer de hele dag het water op. Het werd weer een dag met weing stroming, en alleen met aas vingen we mooie vissen een uitzondering daargelaten. s'Avonds weer thuis, Andre ging lekker koken en Jan en ik fileren terwijl Aad het aas verzorgde.

Dinsdag een kopie van de eerdere dagen, heerlijk weer, weinig stroming en de hele dag lekker ontspannen vissen. Er waren perioden dat de gul nergens te vinden was, en een uur later was het weer bingo maar weer alles op aas. Het leuke van de visserij met aas is dat je "driftend" ook hele mooie schollen en scharren kon vangen. Net je lood op de bodem en afhouders of een dwarrellijn er boven, maar wel opletten want op deze manier kom je regelmatig vast te zitten. Maar je ving wel de hele dag door vis.

Op de terug weg naar de haven probeerde Aad en Jan om een geep te vangen, dus lekker rustig terug trollen en zo nu en dan was het raak, mooie grote gepen konden de lepels niet weerstaan.

Woensdag zelfde recept, klinkt misschien saai maar het was verre van dat. Weer kwamen met de regelmaat van de klok mooie vissen boven, en als die het lieten afweten de ondermaatse bleven we de hele dag vangen.

We hadden wel afgesproken om een andere dag indeling te gaan doen. De eerste dagen visten we van tien uur tot een uur of half zes, dan waren we 6 uur thuis en konden Jan en ik gaan fileren, als dat klaar was gingen we eten maar dat was meestal een uur of negen erg laat dus. Vandaar dat we het anders gingen doen, 10 uur het water op vissen tot drie uur dan naar huis, slachten en eten en om 19.00 uur weer vissen. Tot een uur of half tien, alleen werd het dan wel laat voor alle vis in de vriezer zijn plaats gevonden had, maar het voelde wel beter, en smaakte de borrel of het bier ook beter. We kwamen dinsdag avond bij de haven nog een Nederlander tegen, die nieuwsgierig was naar onze vangst, en we bleken die dag een van de weinige boten met mooie gullen aan boord, deze Cor had maar 1 andere boot gezien met vis en dat waren wel 2 net maatse gulletjes. Toen we woensdagavond weer gingen stond Cor met zijn camper bij de haven, en hebben we hem meegenomen op de boot. Zelf had hij de hele dag op de platvis geweest en niets gevangen, maar de avond maakte alles goed voor hem.

Donderdag, Andre die elke dag een mooie gul ving met een shad, begon deze dag ook weer met een shad en hij hield dat net zo lang vol tot hij er eentje gevangen had waarna ook hij met verzuurde armen overschakelde op aas.

Dit ging de hele dag zo door soms de mooie grote gullen, dan weer mooie platvissen er bij en soms samen.

Vrijdag de laatste dag zonovergoten en windkracht 0, kan het nog beter? En er stond voor de eerste keer deze week wat meer stroming, 2 km per uur waardoor we echte driften konden maken maar voor de vangst maakte het niet zo veel uit, we bleven vangen en ook nu was het met tussen pozen dat we mooie grote vingen, om 5 uur de boot ingeleverd en naar ons huis waar we na het slachten en eten met de opruiming konden beginnen.

Zaterdag morgen vroeg eruit en om half zeven reden we weer richten Heinenoord waar we om half vijf aankwamen na een rustige reis.