Risinge 29/10/05 - 5/11/05

Hallo,

Sinds enkele jaren gaan Chris en ik met ons gezin tijdens de herfstvakantie een weekje naar Denemarken (daarom ook geen 3de avondwedstrijd van See Fish) en we kiezen daarbij steeds een andere streek.Dus eigenlijk geen visvakantie maar de hengels mochten toch mee.Dit jaar gekozen voor noord-oost Funen,een 4-tal km onder Kerteminde, in Risinge.Ons huis lag slechts op 15m van de zee,enkel gescheiden door de weg van Kerteminde naar Nyborg.Even naast ons huis was er de monding van een riviertje en dus moesten we een paar honderd meters uitwijken om niet in de verboden 500m zone te staan.
Zaterdadnamidag om half vier de sleutel opgehaald en ons geinstalleerd in ons huis.Er stonden enkele Denen te vissen met kunstaas ,dus even gaan kijken.Ze vertelden ons dat er veel zeeforel zat en dat de strandvisserij veel platvis en af en toe een gul zou opbrengen.Zelf zouden ze in de voormiddag 2 zeeforellen hebben gevangen.Nu,in die 15 jaar dat ik in Denemarken kom, heb ik nog geen enkele zeeforel zien vangen en aangezien wij totaal geen ervaring hebben met de kunstaasvisserij gingen we het gewoon met aas proberen.Het werd al donker,dus snel de hengels uitgepakt,maar wat was onze teleurstelling groot.Na enkele minuten waren de haken leeggevreten of zelfs verdwenen en dat hebben we dus niet lang volgehouden.
Zondagmorgen stonden er weer enkele Denen met kunstaas te gooien en daar hoorden we hetzelfde verhaal,nl.veel zeeforel(geen enkele zien vangen) maar voor de bodemvisserij moesten naar de pier bij de brug in Nyborg.Wij 's avonds daar naartoe met hetzelfde resultaat, lege haken maar toch ook 3 scharren.
De volgende dag zijn we dan ons licht gaan opsteken in een hengelsportzaak in Mesinge en ook hier hetzelfde verhaal,veel zeeforel maar voor de bodemvisserij wezen zij ons en strand aan in Male,even boven Kerteminde.'s Avonds daar naartoe en weer hetzelfde,krabben,krabben en nog eens krabben.
Dinsdag besloten we om ook maar wat kunstaas aan te schaffen en met onze geephengel wat gaan gooien voor de deur,maar zoals gezegd,geen ervaring,geen forel gezien en dus ook geen overtuiging en na anderhalf uur geen vis.
Woensdag weer wat gaan gooien en toen dacht ik een beet te hebben gehad maar het kan evengoed een steen of wier geweest zijn,maar ik had wel een adrenalineopstoot gehad en ik werd steeds meer gedreven,doch verder niets gevangen.
Dondermorgen werd ik vroeg wakker en Chris zijn zoontje was ook al op. De rest sliep nog.Hengels genomen en gaan gooien en na een uurtje kwam Chris een kijkje nemen.Nog geen vis maar ik vertelde hem dat ik nu wel zeker een beet had gehad.Ik denk niet dat hij mij geloofde want in plaats van zijn hengel te halen ging hij de koffietafel klaarzetten.Toen gebeurde het,een dreun op mijn hengel en hangen.De adrenaline gierde door mijn lijf en even later lag er een zeeforel van 44cm op de kant.Nu was het hek helemaal van de dam en het' lamme armen gevoel' was ook verdwenen.Een kwartiertje later opnieuw een dreun en weer forel.Toen zijn Jordi en ik fier naar huis gegaan met onze buit.We wisten nu dat ze er waren en dat het mogelijk was om met kunstaas een vis te vangen wat trouwens een onbeschrijfelijke ervaring is.We hebben dan met de dames een uitje gemaakt(want het was een gezinsvakantie) en dan voor het avondeten nog snel een uurtje gaan gooien met een prachtig resultaat.Chris ving ook zijn eerste zeeforel en ik ving er nog twee.Na het eten terug naar het water en Chris ving nog twee forellen en Jordi ving ook zijn eerste.Vandaag dus 8 zeeforellen gevangen waarvan twee 50+(53 en 51cm).
Vrijdag was onze laatste dag en dus stonden we vroeg op om de forellen te belagen.Na een kwartier vissen hadden we er al drie en toen werd het stil.Na de middag nog eens geprobeerd maar niets gevangen en dan 's avonds tijdens onze ultieme sessie werd er nog 1 zeeforel gevangen.In totaal hebben we dus 12 zeeforellen kunnen vangen.
Een vakantie met een dubbel gevoel:de bodemvisserij was totaal waardeloos maar wat een euforie met het vangen van onze eerste zeeforellen met kunstaas.
Een vakantie met een gouden randje.