De DELTA 1558 was in de Kleine Belt van 24 september tot 6 oktober.

Per traditie op vrijdagavond 23 september uit Oudenhoorn vertrokken, met deze reis als vismaat Ruud die op herhaling ging. Een aantal jaren geleden was hij ook mee geweest en ja, dan ben je besmet hè, gaat nooit meer over.
De andere "vaste maten" waren deze reis verhinderd, helaas.
De eerste week komen wel de oude rotten Bas Slooter (DELTA 3) met als maat Arie v/d Wulp ons gezelschap houden, zij vertrokken zaterdag in de vroegte.
Op woensdag 28 september kwamen Frans en zijn maat Piet, voor 1 week ons gezelschap houden. Zij hadden voor deze reis de "Follow Me" meegenomen, voor de blokkendam vissers beter bekend als de wielentjes boot. Nu, je begrijpt wel dat zij het meest bekeken en besproken vis team van de Belt waren die week. Menig passerend sportvisser ging van het gas af om even te kijken wat dat nu weer was, wel lachen.

Zaterdag 24 sept.

Na veilig en voorspoedig in Middelfart te zijn aangekomen, de boot te water laten en in de nieuwe jachthaven de vooraf besproken box bezet. Dit is echt een aanrader, stroom en drinkwater bij de boot, gebruik van douche en toilet (Deens schoon!) dit alles met gebruik van een chip kaart die tegen betaling naast het Turist office uit de muur getrokken word. Kosten: box €12,-- pd en stroom e.d. €14,-- voor de hele periode. Wel opletten dat het parkeren bij de haven beperkt is tot max. 2 uur en de boete bij overtreding 520 Dkr bedraagt. Dus na het lossen/laden de parkeerplaats afrijden, linksaf helemaal de hoek inrijden links naast de oude spoorwagon is een vrije parkeerplaats.

De sleutel opgehaald bij Lene in het MOB kantoor en naar het "thuis" voor de komende dagen in Vejby Fed. Het is nl. nieuw in het verhuurbestand, dus wij erg nieuwsgierig dat spreekt.
De door Lene verstrekte route beschrijving in combinatie met de "Truus" van Ruud zorgde ervoor dat we het snel hadden gevonden. Wat we aantroffen is echt ( in mijn ogen dan) zo ideaal voor zowel bv 2 gezinnen als 4 koppels vissers dat ik het huis gelijk voor het komend voorjaar ook heb vastgelegd! Het heeft 4 slaapkamers met zgn. doppelbett, maar dat zijn wel 2 aparte bedden tegen elkaar. Alleen 1toilet in combinatie met de douche vergt met zo'n koppel wel enig overleg.

Na Bas en Arie begroet te hebben weer terug naar Middelfart ( 6.5 km) om hen naar de trailerhelling en box in de jachthaven te gidsen, uiteraard de dames van Middelfart Turist met een bezoek vereerd voor vergunningen en een weerbericht.
's Middags het beloofde bezoek gebracht aan het team van Kees de Vet die vanuit de Gals Klint camping op de Belt de visserij bedreef. Mooie camper Kees! Daar kregen we wel te horen dat de vangsten niet echt "toppy" waren, maar ja het water was dan ook nog wel erg warm: 13.7° tot 14° celsius en dat is wel leuk voor de haring en zo, maar niet voor de schol, schar, gul en de zeeforel. Na het een en ander uitgewisseld te hebben weer op huis aan voor de traditionele pan macaroni door mijn Riet bereid.

Zondag 25 sept.

Als eerste de ons bekende stekken uitgeprobeerd, maar nergens een vertrouwd resultaat geboekt. Ja, wel vis gevangen natuurlijk maar niet op het mij bekende Belt niveau. Echt alle stekken opgezocht en afgevist vanaf Middelfart via Gland-Albo langs het veerpontje weer terug naar Middelfart. Van alles een beetje geprobeerd zonder echt een uitschieter te vinden, wel hier een schar en daar een gul maar zeker niet echt de plekken gevonden.
Vandaag maar niet te laat de handdoek gegooid en bijtijds het avondmaal tot ons genomen. 's Avonds bleek het duo Bas en Arie niet alleen een aantal keren Nederlands bootvis kampioen geweest te zijn, maar ook op de klaverjas club niet achteraan te staan.Dus ging de onderlinge wedkamp ook na het vissen gewoon lekker verder.

Maandag 26 sept.

Je kan het geloven of niet maar Bas en Arie waren al uit beeld voor wij goed en wel bij de haven waren. Eerst de tanks gevuld. Dit keer de brugpeilers als aandacht gebied genomen, vooral de stek bij de trailerheling naast de nieuw brug was vorig jaar een schitterende scharrenstek. Hoe ik ook zocht en keek, de bodem was erg grondig veranderd. In plaats van een grote slijtgeul die vanaf de helling tot naast de peiler liep en in diepte van 8m naar 35m, was er nu alleen een kale vlakte te zien van 8m naar 12m. Wat later op de dag werd de oorzaak duidelijk, een kraanschip dempte de slijtgaten naast de peilers. Uiteraard nodig ter bescherming van de brugpeilers, maar hadden ze daar nu niet even mee kunnen wachten tot we weg waren? Deze werkzaamheden werden rond alle peilers van de brug uitgevoerd en het zal zeker een half jaartje duren voordat de bodem biotoop voor de vis weer hersteld is. In april - mei 2006 zal ik daar weer verslag van doen. Na toch de omgeving van de nieuwe brug te hebben afgevist, echt zonder redelijk resultaat, ons op de stroming naar de oude brug laten driften aan de vaste land zijde. Onderweg hier een gulletje daar een scharretje, maar allemaal terug zetters, niet aan de maat.
Bij de oude brug aangekomen troffen we de maten die daar wel leuk gul aan het vangen waren, wij natuurlijk gelijk meedoen….laat het nu net over zijn.! De stroming nam even later af tot 0. De maten besloten naar Skærbæk te gaan waar zij de voorgaande dagen succes hadden. Wij doken weer de Fænø- Sund in, dit keer met wat minder resultaat er stond immers nagenoeg geen stroming en je weet geen stroom geen vis.
's Avonds bleek dat ook Bas en Arie op hun favoriete stek een mindere middag hadden gehad, met als dieptepunt dat de delta 3 zijn deltabak niet meer aan de praat kon krijgen. Zou de bak net zo oud zijn als het delta nummer? Maar goed, weer een idee voor de goedheilig man.

Dinsdag 27 sept.

Na even een vers weerberichtje opgehaald te hebben bij Laila van Middelfart Turist (fijne service trouwens) geprobeerd een plan voor vandaag te bedenken. We besloten om dit keer ons vis gebied in het noorden te onderzoeken. Voor de raffinaderij staat een groot groen baken in paal vorm genaamd "de groene man". Hier omheen hebben we echt alles uitgeprobeerd, maar het meeste beviel de bak soep die door Ruud was ingeschonken! Geen nood gewoon verkast richting de droogdokken en daar was het echt bal: mooie schar maar ook alleen maar schar! Heerlijke sport. Ruud mocht van mij alleen maar met een tri-plet op de foto maar ik als dat steeds had moeten doen kon ik vissen wel vergeten. Toch maar eentje voor het thuisfront.

Woensdag 28 sept.

Vandaag een rommelige dag: in de loop van de ochtend kwamen Frans en Piet met hun Follow-Me aan. Ze hadden ook een voorspoedige reis gehad.Na uitladen en instaleren in de slaapkamer de mannen begeleid naar de trailerhelling bij de oude werf en Middelfart- Turist voor de vergunningen. Hierna was de Kleine Belt weer een kleurige attractie rijker. Nog even een paar uurtjes vissen bij de oude brug, voor de nieuwkomers het meest voor de hand liggend. De stroming liep noord van de oude brug naar de nieuwe brug, was er net ingekomen en toenemend.
We begonnen bij de Middelfart kant maar pas bij de vaste land kant hadden we erg succes. Grote tot zeer grote wijting, 45cm was meer regel dan uitzondering.dit was een mooie afsluiting van de woensdag.

Donderdag 29 sept.

Eerst gekeken bij de wijting stek, maar stroming naar de zuid en geen wijting.
Een aantal driften voor de duikschool richting hoogspanningkabels gedaan, maar zonder noemenswaardig succes. Ja je ving wel vis maar alleen de toevallige schar was de moeite waard de rest was onder tot erg onder de maat. Wel kwamen we daar oude bekende tegen Melih Bolca uit Belgie en zijn maat Hassan uit Frankrijk, dus werd het een wel heel erg internationaal gebeuren daar in de Belt. Deze mannen waren ook al enige dagen actief, maar het merendeel vanaf de kant bij Strib waar zij ook hun huisje hadden gehuurd. Kregen pas op de dinsdag beschikking over de huurboot van de Gals Klint camping, zij vissen op de snoekbaars techniek maar hadden geen echt goede vangsten gedaan. Toch af en toe een uitschieter van rond de 70 - 80 cm in de boot. Meer dan 1 of 2 over de hele dag kwam er niet, wel prachtig natuurlijk! We spraken genoeg luiden die hier voor wilde tekenen, dus zo slecht deden we het duidelijk niet. Intussen was de stroom gekenterd en liep weer naar de noord. Wij natuurlijk naar de oude brug op de wijting, echt weer prijs. Schitterend gewoon! Ook nu kwam van diverse kanten de kreet "wijting da's vis voor de katten" , maar wij stellen zowel het vangen als het nuttigen toch wel heel erg op prijs. Grote wijting in de stroom tijdens driften op 30 tot 35m gevangen met licht materiaal is een heel mooie visserij vind ik/wij.
Deze avond de laatste avond met Bas en Arie erbij, zij gaan morgen terug naar huis.

Vrijdag 30 sept.

Bas en Arie op weg geholpen en met de belofte tot over een jaar, uitgezwaaid.
Voor vandaag de strategie besproken. We hadden van een Duitse visser gehoord, dat grotere gullen te vangen waren voor de blauwe loods noordelijk van Middelfart tot voor de nieuwe jachthaven. Na een tijdje samen met de Follow Me dat te hebben geprobeerd, zonder resultaat ( we hadden bij de vangst mededeling geen jaartal onthouden) naar de scharrenstek in de haven van Fredericia gegaan.
Tijdens het driften en vangen hier iets meegemaakt waar we nog steeds van onder de indruk zijn. Het water om ons heen werd heel erg ruw als of er twee of drie stromen op elkaar botsten. Ook doken er ineens erg veel aalscholvers en meeuwen op het water, wij snel de hengels binnen en het foto toestel paraat. Plotseling brak het water verder open en kwamen er zeker een 25 tot 30 bruinvissen aan de oppervlakte jagend op de samengedreven haring. Dit spektakel duurde wel 15 tot 20 minuten, moet je eens proberen op de foto te zetten. Ik kan aardig uit de voeten met vissen maar fotograferen is andere koek. Thuis kreeg ik natuurlijk heel fijntjes te horen dat je ook filmpjes kan maken met zo'n digi ding. Ja ja, stuurlui en wal en zo.
Na weer een bak mooie schar uiterst tevreden op huis aan. Het avondmaal werd dit keer door maitre Frans bereid: viskoekjes a la Follow Me en meer hoogstandjes, het thuisfront maar bezorgd zijn of we wel goed eten. Na de koffie werden de gitaren voor de dag gehaald samen met de evergreens. Gezellig.

Zaterdag 1 okt.

Ruud helpen inpakken en naar het vliegveld Billund gebracht. Hij ging met het vliegtuig naar schiphol en dat kost minder dan een tank brandstof voor de auto. Bovendien ging de bagage toch met mij mee terug. Makkelijk zat.
Op de terugrit kreeg ik een beroerd sms uit Nederland Jaap Troost en zoon Jaap konden niet komen, vaders had te veel last van een hernia. Zij zouden op de zondag komen tot zaterdag. In de middag nog wel een paar uurtjes gevist, maar in je uppie gaat snel de geest uit de fles. Een duidelijk mindere dag dus.

Zondag 2 okt.

Heel veel aan het uitproberen vandaag, zowel technieken als stekken en voor de rest genieten van de omgeving en het mooie weer. Resultaten: geen uitschieters of bijzondere dingen. Zelfs de bruinvissen hadden zich verspreid. Wel de overtuiging dat, ook mede gezien de vangsten door andere vissers, wij het niet slecht deden. Helaas was ondanks de goede stroming de wijting bij de peiler aan het minderen, maar het blijft toch altijd een mooie visserij. De maten op de Follow- Me vingen meer schol dan schar, zij driften steeds tussen de duikschool en de camping, wat toch wel de place to be was voor hen. Ook hadden ze de vangst van zeeforel niet uit het hoofd gezet, het is daar ondanks alle pogingen wel bij gebleven.

Maandag 3 okt.

Omdat ik nu toch alleen aan boord was, besloot ik eens heel grondig het bodemprofiel, de stromingen en de aanwezigheid van vissen te analyseren. Met behulp van de plotter geprobeerd om het ei van Columbus boven water te krijgen, maar het enige waar ik achter kwam was dat er nog ongelooflijk veel haring zwom.
Ook bleek dat het in dit geval raadzaam was om vissend met 0.06 wiplash een hengel te gebruiken met een "zachte" top, de vissen voelden anders te snel een weerstand met het gevolg wel een tik aan de lijn maar geen echte aanbeet. Ze doen dan immers het bekkie sneller open dan dicht. Inmiddels was het lekker gaan stromen en nog naar de goede kant voor de wijting ook, dus daar een uurtje gebruik van gemaakt. Thuis gekomen bleek dat ook Frans en Piet het goed naar de zin gehad te hebben, met hier een gulletje en daar een schol.

Dinsdag 4 okt.

Eerst langs Middelfart Turist om te horen hoe laat Preben Kæseler uit de vergadering zou komen, hij zou de rest van de dag mee gaan vissen. Dat bleek rond 14.00 uur te zijn, niet te ver weg gaan vissen dan. In de put gedoken bij de vaste land peiler van de oude brug waar Arie en Bas toch een aardig gulletje hadden verschalkt, maar bij één bleef het. Rond twee uur naar de haven om Preben op te pikken. In de haven aangekomen nog even met Bodil de Wit gesproken(van het Deens verkeer bureau te Leiden)die daar ook was. Preben bleek vergeten te zijn dat hij nog even met mij mee kon om te vissen. Na een belletje van hem met zijn thuisfront, tandenborstel en een badhanddoek kopen en vissen. In de haven van Fredericia weer veel plezier beleefd aan de grove schar. Thuis gekomen het eten bereid, Frans en Piet waren inmiddels aan het inpakken, zij gaan morgen weer op huis aan.

Woensdag 5 okt.

Frans en Piet uitgezwaaid en naar de boot. Voor Middelfart driftend alle mogelijke verticaal en diagonaal dingen uitgeprobeerd…nada noppes geen echt leuke dingen. Gemakshalve "maar" terug naar Fredericia waar we nog een heftig bakzooitje schar haakten. Dat was deze weken wel het succes nummer hoor. Rond de middag kreeg Preben een tel. van zijn kantoor: of hij nog dacht aan de vergadering die gepland stond voor de volgende morgen. Eigenlijk niet dus! Ook niet te verzetten. Dit was gelijk einde visserij, naar de haven terug, trailer opgehaald en samen met Preben de boot erop gezet. Elkaar bedankt en tot ziens. Na het huis aan kant gedaan te hebben naar het MOB kantoor om de sleutel af te geven. Hier had Lene Klinge nog een verrassing in petto: zij vroeg of ik er iets voor voelde om volgend jaar in week 16 een gids tour voor hen te verzorgen. Inmiddels heb ik ze dat toegezegd en is het een leuk arrangement geworden.

Eind verhaal:

Weer een schitterende visreis met als absoluut hoogte punt de gebeurtenis met de Bruinvissen in Fredericia en Strib. Visvangen bij de nieuwe brug: dat zal nog wel even aanlopen. Wel weer wat geleerd over wijtingvisserij bij de oude brug. Ook de scharvisserij in de haven van Fredericia is absoluut top. De gulvisserij was dit keer niet echt een succes, dus wel een uitdaging. Schelvis en koolvis: niet gezien deze reis. Schol ook niet echt de stek kunnen ontdekken. De schar en de wijting een meer dan voldoende. Wat bleef was de manier van vissen, licht en zacht. De nieuwe jachthaven in Middelfart is zeker een aanrader, alleen jammer dat er geen trailerhelling bij is. Over mijn benoeming tot ambassadeur van de regio volgen nog artikelen in de visbladen van komende januari. Voor het overige: tot ziens op de VISMA of bij de Kleine Belt.